به روز بمانید

جدیدترین اخبارها و دانلودهای موبایل-کامپیوتر و...

به روز بمانید

جدیدترین اخبارها و دانلودهای موبایل-کامپیوتر و...

بررسی اکسپریا Z2 سونی (Xperia Z2)

Xperia Z2 Sony

سونی از زمان معرفی اکسپریا Z، هر سال دو پرچمدار را با طراحی نسبتا مشابه رونمایی کرد و نسل به نسل این طراحی را بهبود بخشید. بدون شک اکسپریا Z2 بهترین تلفن هوشمند سونی است،‌ تلفنی که برای ساخت آن مهندسان بخش بخش این کمپانی ژاپنی یکدیگر را یاری کرده‌اند تا محصولی رقابتی را وارد بازار کنند. اما آیا این تلفن توان رقابت با رقبای کره‌ای را دارد؟ برای رسیدن به پاسخ با بررسی زومیت از Xperia Z2 همراه باشید.

  اگر بخواهیم زد ۲ را در چند کلمه وصف کنیم می‌توانیم آن را ترکیبی از فلز و شیشه، با صفحه نمایش ۵.۲ اینچی در کنار یکی از بهترین دوربین‌های دنیای موبایل بدانیم که نه تنها در خشکی بلکه در زیر آب نیز قادر به عکس‌برداری است. این تلفن ظاهر شیک و زیبایی دارد و از نظر استحکام نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. سونی از زمان معرفی اکسپریا Z، استراتژی جدیدی را پیش گرفت و هر سال دو تلفن پرچمدار را راهی بازار کرد تا همواره تلفن این شرکت به جدیدترین سخت‌افزار روز دنیا مجهز شود. 

بررسی ویدیویی

لینک دانلود ویدیو از آپارات با رزولوشن 480p و حجم حدود 39 مگابایت
لینک ویدیو در یوتیوب با رزولوشن 720pلینک دانلود ویدئو با رزولوشن 720p واز آرشیو و حجم حدودا ۱۵۳ مگابایت

طراحی

سونی با معرفی اکسپریا Z از زبان طراحی جدید خود با نام OmniBalance رونمایی کرد. در این طراحی بدنه دستگاه مسطح و از جنس شیشه است و یک دکمه نقره‌ای نیز در لبه دستگاه وجود دارد. از نظر ظاهری تلفن Z2 با Z1 و حتی Z تفاوت چندانی نمی‌کند، اما وقتی این تلفن‌ها را کنار هم بگذارید متوجه می‌شوید که سونی نسل به نسل تغییرات مثبت کوچکی را در تلفن پرچمدار خود اعمال نموده تا این طراحی را به تکامل برساند. بدنه اکسپریا z2 از جنس شیشه و فلز ساخته شده است، قسمت جلو و پشت تلفن شیشه‌ای و لبه‌ها و شاسی، آلومینومی هستند.

بدنه شیشه‌ای در شاسی فلزی

طراحی تلفن همچون نسل قبل مسطح بوده و فقط کمی لبه‌های آن تغییر کردند. انحنای بیشتر در لبه‌ها به همراه کاهش اندک در ضخامت و وزن تلفن نسبت به نسل قبل باعث می‌شود تا دستگاه به شکل بهتری در دست جای بگیرد و از این رو ارگونومی دستگاه بهبود یابد. اما با این حال هنوز اکسپریا Z2 از این بابت نسبت به تلفن‌های باریک‌‌تر، سبک‌تر و البته منحنی‌تر بازار، در سطح پایین‌تری قرار دارد و در دست گرفتن آن خیلی آسان نیست؛ مخصوصا اگر قرار باشد، زمانی که با یک دست تلفن را گرفته‌اید، قسمت بالای صفحه را لمس کنید.

طراحی یکپارچه و یکنواخت اکسپریا Z2 در قسمت جلو و پشت دستگاه به حدی است که در نسخه مشکی رنگ این تلفن به سختی می‌توان قسمت جلو و پشت دستگاه را تشخیص داد. چراکه هر دو طرف با شیشه پوشیده شده‌اند و شکل و شمایل یکسانی دارند. این موضوع باعث جذابیت بیشتر تلفن می‌گردد. دو اسپیکر در  پایین و بالای صفحه نمایش جای داده شده‌اند. در دل اسپیکر بالا، چراغ مربوط به اعلانیه‌ها جاسازی شده که در زمان شارژ شدن دستگاه، اتمام شارژ،  پیامک خوانده نشده یا تماس از دست رفته به رنگ‌های مختلف چشمک می‌زند. در حاشیه بالای صفحه نمایش علاوه بر لوگوی سونی، سنسورهای دستگاه به همراه دوربین ۲.۲ مگاپیکسلی به چشم می‌خورند. 

مقایسه مشخصات فنی اکسپریا Z2 سونی با رقبا:

 LG G3HTC One (2014)Samsung Galaxy S5Sony Xperia Z2
ابعاد146.3 x 74.6 x 8.9mm146.36 x 70.6 x 9.35mm142 x 72.5 x 8.1mm146.8 x 73.3 x 8.2mm
وزن149 g160g145 g158g
سایز5.5 inches5.0 inches5.1 inches5.2 inches
صفحه نمایش1,440 x 2,560 pixels (534ppi)1,920 x 1,080 pixels (441ppi)1,920 x 1,080 (432ppi)1,920 x 1,080 pixels (424ppi)
نوع صفحه نمایشIPS LCDS-LCD3Super AMOLED Full HDTriluminos Full HD (IPS)
باتری3,000mAH2,600mAh (non-removable)2,800mAh (user removable)3,200mAh
حافظه ذخیره سازی16 / 32GB16GB/32GB16GB/32GB16GB
حافظه خارجیmicroSD (up to 128GB)microSD (up to 128GB)microSD (up to 128GB)microSD (up to 64GB)
دوربین پشت13MP Dual LED, Optical IS4MP, UltraPixel sensor, Duo Camera, dual LED Smart Flash, BSI sensor16MP, LED flash20.7MP, LED flash
دوربین جلو2.1MP;5MP2MP2.2MP
ضبط ویدیو4K1080p4K4K
NFCYesYesYesYes
Bluetoothv4.0v4.0v4.0

v4.0

SoC2.5GHz Qualcomm Snapdragon 8012.3GHz Qualcomm Snapdragon 801
(2.5GHz variant in Asia)
2.5GHz Qualcomm Snapdragon 8012.3GHz Qualcomm Snapdragon 801
GPUAdreno 330Adreno 330Adreno 330Adreno 330
RAM2GB for 16GB Model / 3GB for 32GB Model2GB2GB3GB
WiFi802.11a/ac/b/g/n, dual-band802.11a/ac/b/g/n, dual-band802.11a/ac/b/g/n, dual-band802.11a/ac/b/g/n, dual-band
سیستم‌عاملAndroid 4.4.2Android 4.4Android 4.4Android 4.4
قابلیت‌های دیگر UltraPixel sensor, Duo Camera, HTC Sense 6, Zoe, BoomSound, BlinkFeed, Extreme Power Saving ModeFingerprint scanner, heart rate sensor, Ultra Power Saving Mode, IP67 certified, 4K videoIP58 certified, BRAVIA screen tech, Exmor RS camera, 4K video

پشت تلفن همچون نسل قبل با شیشه مقاوم در برابر خط و خش پوشیده شده که البته اگر میزان ضد خش بودن آن مثل Z1 باشد، به مرور روی آن خط و خش خواهد افتاد. در قسمت وسط پشتِ تلفن، لوگوی سونی، کمی بالاتر از آن لوگوی NFC و در گوشه هم، دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی با جی‌لنز و فلاش LED قرار دارند.

پورت‌های میکرو اس ‌دی، سیم کارت و میکرو USB در دو لبه تلفن جاسازی شده‌اند. از آنجایی که تلفن ضد آب است، تمام ورودی و خروجی‌ها به جز پورت مربوط به جک هدفون، با درپوش‌های خاصی پوشیده شده‌اند تا مانع نفوذ مایعات به داخل تلفن شوند. وقتی آب روی صفحه نمایش لمسی قرار گیرد، صفحه لمسی درست کار نمی‌کند، از این رو سونی هم یک دکمه فیزیکی را برای عکاسی با Z2 در نظر گرفته است تا کاربر بتواند از طریق آن در شرایط مختلف عکاسی کند. با استفاده از این دکمه می‌توان به سرعت به نرم‌افزار دوربین دسترسی داشت و بدون نیاز به لمس صفحه،‌ به تصویربرداری پرداخت.

Xperia Z2

در زد ۲ کمی لبه‌های تلفن منحنی‌تر شده‌اند و تلفن هم باریک‌تر شده تا بهتر در دست جای بگیرد. از طرفی لبه‌ها از رنگ تیره به روشن تغییر کردند تا Z2 مخصوصاً در نسخه مشکی رنگ جذاب‌تر به نظر برسد. تغییر رنگ لبه‌ها باعث ایجاد کنتراست در طراحی دستگاه می‌شود.

با اینکه اندازه‌ی صفحه نمایش زد ۲  از ۵ اینچ در Z1 به ۵.۲ اینچی افزایش یافته است، اما چون حاشیه دور نمایشگر مخصوصا در لبه‌ راست و چپ باریک‌تر شده، ابعاد تلفن نسبت به زد ۱ تغییر خاصی نکرده و حتی کمی باریک‌تر نیز شده است.

سونی با تغییراتی که در زد ۲ اعمال نموده در واقع طراحی اختصاصی خود را حفظ کرده و فقط نسل به نسل آن را بهتر کرده است. این طراحی شیک و دوست داشتنی است. بدنه شیشه‌ای حس یک کالای باکیفیت و با دوام را منتقل می‌کند، حسی که در تلفن‌های پلاستیکی نمی‌توان تجربه‌ کرد. این حس از همان لحظه‌ای که زد ۲ را در دست می‌گیرید، به شما منتقل می‌شود.

Xperia Z2 Review

زد ۲ از استاندارد IP58 برای مقاومت در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه، پشتیبانی می‌کند. این بدین معناست که می‌توان از آن تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه استفاده کرد. البته اگر در عمق کمتری بخواهید از تلفن استفاده کنید، مدت زمان بیشتری را در برابر نفوذ مایعات دوام خواهد آورد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش  IPS LCD با زاویه دید وسیع و دقت بالا در نمایش رنگ‌ها

شاید بتوان مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در اکسپریا Z2 را صفحه نمایش آن دانست. سونی با وجود اینکه در برخی از تلفن‌های هوشمند خود مانند Xperia Z Ultra یا حتی Xperia Z Compact از پنل IPS LCD استفاده نموده بود، اما Z و Z1 به پنل TFT مجهز شده بودند، که زاویه دید ضعیفی را ارائه می‌کردند.

خوشبختانه این کمپانی ژاپنی نهایتا در پرچمدار نیمه‌ی اول امسال خود نه تنها از صفحه نمایش IPS LCD استفاده کرده، بلکه حاشیه‌ی دور آن را هم به شکل قابل ملاحظه‌ای باریک نموده است. این موضوع باعث شده تا همه چیز برای لذت بردن از تماشای فیلم و اجرای بازی و مطالعه کتاب، فراهم شود.

Xperia Z2 Review

صفحه نمایش، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در خرید یک تلفن هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد. چون صفحه نمایش بی‌کیفیت، کل تجربه کار با یک تلفن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه صفحه نمایش ۵.۲ اینچی اکسپریا زد ۲ حالا از هر نظر توان رقابت با بهترین‌های بازار را دارد. این صفحه نمایش رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم ۴۲۴ پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند  و از فناوری Trulominus پشتیبانی می‌کند که خود موجب افزایش طیف رنگ‌ها می‌شود.

تراکم پیکسل‌ها در این صفحه نمایش آنقدر بالا است که به خوبی می‌توان از آن برای مطالعه متون و وب گردی استفاده کرد و از آن لذت برد.

نمایشگر Z2، رنگ سفید را به صورت طبیعی و مشکی را عمیق نمایش می‌دهد و از این رو کنتراست تصویر نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. سونی در بخش تنظیمات مربوط به صفحه نمایش، امکان بالانس کردن نور سفید را هم فراهم نموده تا اگر دوست داشتید آن را براساس میل خود تغییر دهید.

بطور کلی صفحه نمایش زد ۲ تصاویر را بصورت زنده،‌ رنگ‌ها را دقیق و متون را به صورت واضح نمایش می‌دهد و علاوه بر آن حاشیه دور آن، مخصوصا در قسمت راست و چپ حسابی باریک شده است.

تنها ایرادی که می‌توان به این صفحه نمایش وارد کرد، شدت روشنایی نسبتا کم آن  در زیر نور مستقیم خورشید است که موجب می‌شود در نور شدید، تصاویر به صورت واضح قابل مشاهده نباشند.

نرم‌افزار

امکانات متنوع در ظاهری تکراری

رابط کاربری سونی نسبت به نسل قبل تغییر زیادی نکرده است، از این رو در این بخش تنها به برخی از نکات مهم و مواردی که نسبت به Xperia Z1 تغییر کرده، می‌پردازیم. اگر با امکانات نرم‌افزاری سونی آشنا نیستید به دو مقاله بررسی Xperia Z1 و Xperia Z1 Compact مراجعه کنید.

رابط کاربری سونی شباهت زیادی به اندروید خام دارد و تنها چند قابلیت اختصاصی این شرکت به آن اضافه شده‌اند. نزدیکی رابط کاربری سونی به اندروید خام باعث می‌شود تا حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل، نرم و روان باشد. اولین تغییری که در هنگام بررسی Z2 متوجه آن شدیم، مربوط به بخش اعلانیه‌ها بود. در این بخش شورت‌کات‌ها و نوتیفیکیشن‌ها در دو تب جداگانه قرار گرفته‌اند که به نظر ما یک تغییر مثبت به شمار می‌رود و دسترسی به تنظیمات و همچنین اعلانیه‌ها را به مراتب‌ راحت‌تر می‌کند.

scr link xperia Z2

لیست اپلیکیشن‌ها، نسبت به آنچه در Z1 یا حتی Z Ultra شاهد آن بودیم، تغییر خاصی نکرده و هنوز منوی مربوط به چیدمان و جستجوی اپلیکیشن‌ها که با لمس صفحه از چپ به راست فعال می‌شود، وجود دارد. در این منو می‌توان اپلیکیشن‌ها را براساس مواردی که بیشتر استفاده کرده‌اید یا آن‌هایی که بیشتر اجرا کرده‌اید و موارد مختلف دیگر، مرتب کنید.

مانند قبل Small Appها در زد ۲ نیز وجود دارند تا از طریق آن‌ها بتوانید چند کار را همزمان و روی یک صفحه انجام دهید. وقتی کلید چندوظیفگی Recent را از نوار مشکی پایین صفحه لمس می‌کنید، در قسمت پایین صفحه، لیستی به نمایش در می‌آید که در واقع اپلیکیشن‌های معلق رابط کاربری سونی هستند. با وجود آن که تعداد این اپلیکیشن‌ها محدود است ، اما مطمئناً به چندوظیفگی کمک بزرگی می‌کنند و مثلا کاربر می‌تواند در حالی که یک اپلیکیشن ویرایش عکس را باز کرده، با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، یک وب‌سایت و یک ماشین حساب را همزمان، به صورت معلق باز کرده و با هر سه کار کند. همچنین امکان نصب چند نرم‌افزار دیگر از طریق گوگل پلی نیز وجود دارد.

scr link xperia Z2 2

اگر در تلفن زد ۲ سونی، روی صفحه‌های اصلی اندروید کمی انگشت خود را نگه‌ دارید، بخش مربوط به تنظیمات صفحه، نمایش داده می‌شود که از طریق آن می‌توانید ویجت‌های مختلف را به صفحه اضافه کنید، قالب گرافیکی را تغییر دهید، یا تصویر پس زمینه را براساس میل خود عوض کنید.  

نرم‌افزارهای اختصاصی سونی مثل واکمن که یکی از بهترین‌ نرم‌افزارهای پخش کننده موزیک است و در آن موزیک‌ها در قالب یک محیط زیبا در دسترس کاربر قرار می‌گیرند یا نرم‌افزار TRACKID که می‌توان از طریق آن متوجه شد، موزیکی که در محیط در حال پخش است، چیست و توسط کدام خواننده اجرا شده یا نرم افزار FILE COMMANDER که از طریق آن می‌توان فایل‌ها را مدیریت کرد و آن‌ها را کپی، حذف یا جابجا نمود در کنار چندین و چند نرم‌افزار دیگر وجود دارد. سونی علاوه بر موارد ذکر شده چند نرم‌افزار معروف مثل  Vine، داریو، Pixlr و Newsstand را نیز روی زد ۲ نصب نموده است.

scr link xperia Z2 3

هرچند رابط کاربری سونی تکراری به نظر می‌رسه، اما سادگی آن نه تنها باعث سرعت بیشتر آن شده، بلکه کار کردن با آن را هم آسان کرده است. تنها ایرادی که می‌توان به این بخش وارد کرد، قدیمی شدن ظاهر رابط کاربری است که انتظار می‌رود سونی نسبت به تغییر و مدرن نمودن آن، اقدام کند.

قدرت و بازده

سونی هر سال دو پرچمدار را روانه بازار می‌کند تا همواره تلفن هوشمند این شرکت به جدیدترین و قوی‌ترین سخت‌افزار روز دنیا مجهز شود. اکسپریا Z2 هم به جدیدترین سخت‌افزار حال حاضر دنیا مجهز شده است. این تلفن از پردازنده Snapdragon 801، سه گیگابایت حافظه رم، گرافیک Adreno 330 و همچنین حافظه ذخیره سازی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت بهره می‌برد. پردازنده S801 کوالکام به اندازه کافی سریع است تا هیچ مشکلی در اجرای نرم‌افزارهای موجود در اکوسیستم اندروید نداشته باشید.

تضمین اجرای صحیح کلیه اپلیکیشن‌های اکوسیستم اندروید به کمک پردازنده‌ی قدرتمند S801

حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل به نرمی انجام می‌شود. با Z2 به راحتی می‌توان بازی‌های سنگین گرافیکی را اجرا کرد یا به مالتی‌تسکینگ پرداخت. در هیچ‌کدام از این کارها، با لگ و تاخیر روبرو نخواهید شد و سوویچ کردن بین اپلیکیشن‌ها نیز به سرعت انجام خواهد شد. اسنپ‌دراگون ۸۰۱ آنقدر قوی است که حتی در پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی‌ها نیز آنچنان داغ نمی‌شود که متوجه آن شوید. سونی در کنفرانس رونمایی از Xperia Z2 اعلام کرد که سیستم پیشرفته‌ای را برای خنک کردن تلفن طراحی کرده است که در آن از رادیاتورهای خاصی بدین منظور استفاده می‌شود.

Xperia Z2 Hardware

اکسپریا Z2 هم مثل بقیه پرچمدارهای سونی از NFC پشتیبانی می‌کند و از طریق آن می‌‌توان ابزارهای مختلف را به آسانی با یکدیگر جفت کرد و به انتقال اطلاعات بین آن‌ها پرداخت یا اینکه تصویر یکی را در دیگری پخش کرد.

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را در Xperia Z2 اجرا نمودیم تا بتوانید آن را با دیگر محصولات بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

تلفن / تبلتAnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.13DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia Z231,030
32,579
382
547
17,97518,0191,50433,61
32,931
1,037
Xperia Z2 Tablet31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458 18,7861,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M834,233

36,727

350.76

807.10

23,79219,1521618

1272

36,690

36,727

1036
Farassoo Fast 71215,537

18,154

54

118

5,067 3,9821,898

488

11,437
14,059

261
Xperia T2 Ultra17,713

19,570

101.30

300.19

9,400-2,019

589

11,462

17,736

411
Samsung Galaxy S532,335436.63 / 512.6623050-1521 / 126147003 
LG G Pro Lite Dual6,92748.3 / 69.33,886-1,596 / 4436,189 
Xperia Z1 Compact34,558420 / 70220,661-2,806 / 1,17733,893 
Xperia C13,75738 / 1483,950-1,55313,278 
 Nexus 5 23,593 660 / 3469,179- 2,085 / 1,206 22,280 
Galaxy Note 3 32,108 420 / 87020,056- 2,490 24,250 
LG G Pad 8.321,796300 / 79412,083-2,498 / 73125,720 
Padfone Infinity 235,609381 / 72222,352-2892 / 119132150 
FonePad 719,548102.0/216.5 5,649-1,857 / 6236,549 
Xperia M9,120 94.9/142.34254-17808,765 
LG G231,856430.0 / 950.019,270-2,79836,050 
Xperia Z130,861463.0/936.020,592-2,65832,809 
Xperia Z Ultra29,750405.0/864.018,530-3,00532,021 
Padfone Infinity24,050 310.0/670.112,125- 2,410 24,890 
Hyundai T1015,80354.0/155.04,020-1,75012,061 
Xperia Tablet Z20,495210/6087,610-2,25918,037 
Galaxy S4 - Octa26,151781.012,396-2,06218,730 


همانطور که از نتایج بنچمارک‌ها هم می‌توان متوجه شد، این تلفن، قدرت و بازده بالایی را ارائه می‌کند.

اسپیکر

سونی در اکسپریا Z2 دو اسپیکر را در قسمت بالا و پایین  تلفن جای داده است. این اسپیکرها کیفیت صدای قابل قبولی دارند، اما حجم صدای آن‌ها  زیاد نیست و نمی‌توان از آن در محیط‌های شلوغ استفاده نمود. کیفیت مکالمه تلفنی در Z2 خیلی خوب است. ما این تلفن را در حالت 3g و  2G تست کردیم و در هر دو حالت صدا به خوبی ارسال و دریافت شد. میکروفون مربوط به لغو نویز صدای محیط هم خیلی خوب کار می‌کند و کمک می‌کند تا در محیط‌های شلوغ صدای شما به صورت واضح به طرف مقابل منتقل شود.

Xperia Z2 Review

باتری

طول عمر باور نکردی در وب‌گردی و پخش ویدیو

تلفن اکسپریا Z2 به یک باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که در کلاس خود بی رقیب است. ظرفیت باتری آنقدر بالا است که Z2 یک روز کاری را به راحتی دوام می‌آورد. در آزمایش‌ رایج زومیت برای تست باتری، یک ویدیو با رزولوشن 720p را در شرایطی که شبکه‌های بی‌سیم خاموش بودند و شدت روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، آنقدر پخش کردیم تا باتری از ۱۰۰ درصد به حدی برسد که تلفن خاموش شود، در این حالت اکسپریا Z2 به زمان فوق‌العاده ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه دست یافت. این تلفن در وب گردی با شبکه وای-فای یا 3G هم بیش از ۱۱ ساعت دوام می‌آورد. اگر قابلیت نرم‌افزاری استامینا را هم فعال کنید طول عمر باتری باز هم بیشتر می‌شد. این نرم‌افزار کنترل بهتری بر روی انتقال اطلاعات مخصوصا زمانی که تلفن در حالت استندبای است، در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کاربر بتواند از طریق آن مصرف انرژی را بهینه‌تر کند.

دوربین

دوربین زد ۲ به یک سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی به همراه جی لنز و یک فلاش led مجهز شده است. این سنسور که ابعاد 1/2.3 اینچی دارد، جزو بهترین‌های دنیای موبایل به حساب می‌یاد و عکس‌های گرفته شده با آن کیفیت بسیار خوبی دارند.

سنسور قوی ۲۰.۷ مگاپیکسلی در کنار نرم‌افزار کارآمد

نرم‌افزار دوربین سونی همه امکانات نسخه قبل را داشته و حالا به کمک پردازنده سریع‌تر Snapdragon 801 با سرعت بیشتری افکت‌های مختلف را به تصویر اضافه می‌کند و قابلیت‌های آن هم با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند. در دوربین زد ۲ امکان فیلم برداری 4K، حرکت آهسته، واقعیت افزوده و چندین و چند امکان دیگر وجود دارد که عکاسی با این موبایل رو لذت‌بخش تر می‌کنند.

هرچند تلفن‌های دیگر بازار مثل گلکسی اس ۵ هم از فیلم‌برداری حرکت آهسته پشتیبانی می‌کنند، اما به نظر هیچ‌کدام در این زمینه به اندازه نرم‌افزار سونی خوب نیستند. مثلاً در فیلم‌برداری حرکت آهسته با دوربین زد ۲ شما به راحتی  می‌توانید بخشی از تصویر که قصد دارید حرکت آهسته شود را از بین فیلمی که ثبت کردید، انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع ویدیوی بررسی زومیت از اکسپریا Z2 را که در ابتدای مقاله آمده، تماشا کنید.

scr link xperia Z2 4

وقتی دوربین در حالت اتوماتیک قرار دارد، سیستم بصورت خودکار، بهترین تنظیمات را براساس محیط اعمال می‌کند تا عکس برداری تسهیل شود.در این حالت مثلا اگر به سوژه نزدیک شوید تنظیمات بصورت خودکار روی مایکرو تنظیم می‌شود یا مثلا اگر نور محیط کم باشد، دوربین بهترین تنظیمات را برای عکاسی در حالت Night Mode فعال می‌کند. اما در حالت عکاسی خودکار، شما فقط می‌توانید عکس‌های ۸ مگاپیکسلی بگیرید نه ۲۰ مگاپیکسلی.

جالب اینجا است که وقتی حالت تنظیمات دستی را انتخاب می‌کنید نیز، بسیاری از امکانات عکاسی فقط وقتی فعال می‌شوند که رزولوشن عکس‌ روی ۸ مگاپیکسل یا کمتر انتخاب شده باشد. البته اگر عکاس حرفه‌ای باشید می‌توانید رزولوشن عکس را روی ۲۰ مگاپیکسل تنظیم نموده و خودتان تنظیماتی مثل حساسیت ایزو یا بالانس نور سفید را اعمال کنید.

scr link xperia Z2 5

از نظر کیفیت عکس برداری، زد ۲ خیلی خوب بسیار خوب عمل می‌کند و در محیط‌های پرنور، این دوربین عکس‌های خوبی می‌گیرد و کنتراست تصویر نیز به صورت قابل قبولی ضبط می‌شود. در محیط‌های کم نور هم عکاسی با این دوربین بد نیست و اکثر اوقات، تصاویر گرفته شده فراتر از انتظار هستند.

اگر به عکاسی مایکرو علاقمند باشید، زد ۲ به کمک جی‌لنز با F/2.o یک گزینه بسیار خوب محسوب می‌شود. با دوربین این تلفن به سادگی می‌توان، افکت بوکه را ایجاد کرد یا سوژه عکاسی را از پس زمینه جدا کرد. سونی یک قابلیت نرم‌افزاری نیز برای تار کردن پس زمینه اضافه کرده که از طریق آن می‌‌توان به سوژه بیش‌تر عمق بخشید و آن را از پس زمینه جدا کرد. البته برای استفاده از این قابلیت باید خیلی دقت کنید تا فوکوس به خوبی بر روی سوژه انجام شود، در غیر اینصورت نتیجه کار اصلا خوب از آب در نمی‌آید.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین اکسپریا Z2 سونی:

همچون روال همیشه، برای دانلود تصاویر با رزولوشن بالا به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

در عکس‌های ۲۰ مگاپیکسلی جزییات تصویر آنقدر خوب ذخیره می‌شوند که به سادگی می‌‌توان عکس‌های آن‌ها را در سایز بزرگ چاپ کرد یا از بخشی از عکس برای کارهای مختلف برش زد.  

اما این دوربین بدون ایراد نیست. اول اینکه خیلی از حالت‌های عکاسی مثل عکس‌برداری در شب یا عکاسی مایکرو فقط در زمانی که رزولوشن عکس روی ۸ مگاپیکسل یا پایین‌تر تنظیم شده، فعال هستند. دوم اینکه بعضی وقت‌‌ها در زمان عکاسی یا مخصوصا فیلم‌برداری ماژول دوربین داغ می‌شود و نرم‌افزار دوربین با یک پیغام خطا بسته می‌شود. سوم در عکس‌برداری پاناروما اگر میزان نور در محیط دور تا دور شما متفاوت باشد، دوربین تنظیمات را فقط براساس نور بخش اول تنظیم می‌کند و در طول عکس‌برداری پاناروما آن را تغییر نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا بخشی از تصویرِ پاناروما، خیلی تاریک یا بعضی وقت‌ها خیلی روشن شود.

جمع بندی

اکسپریا زد ۲ یک تلفن خوش ساخت و قدرتمند است،‌ تلفنی که حالا کمتر نقصی در آن وجود دارد و به خوبی قادر است با دیگر پرچمداران بازار رقابت کند. اما این تلفن نسبت به نسل قبل خیلی تغییر نکرده است و شاید دلیل این موضوع آن باشد که Z1 به جز صفحه نمایش در اکثر موارد یک تلفن بسیار خوب به شمار می‌رفت.

تلفن زد ۲ سونی، کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و بدنه شیشه‌ای، ظرافیت و زیبایی و شاسی فلزی نیز استحکام و دوام بالا را به این تلفن اضافه کرده است. از آنجایی که زد ۲ ضد آب و ضد گرد و غبار است نه تنها می‌‌توان از آن زیر باران استفاده کرد یا نگران ریخته شدن چای روی تلفن نبود، بلکه می‌توان با استفاده از آن در زیر آب عکاسی کرد. این تلفن از سخت‌افزاری قدرتمندی بهره می‌برد و هرگز نگران اجرا نشدن بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های موجود در اکوسیستم اندروید نخواهید بود. سونی در Z2 از یک باتری پر ظرفیت ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره برده است که یک روز سخت کاری را به راحتی دوام می‌آورد و از همه مهم‌تر این بار صفحه نمایش آن هم چه از نظر زاویه دید و چه از نظر دقت نمایش رنگ‌ها عالی عمل می‌کند. البته هنوز جا دارد تا شدت روشنای آن بیشتر شود. هر چند همیشه نمی‌توان از تمام توان دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی این تلفن استفاده کرد، اما با این حال کیفیت عکس برداری با این تلفن مخصوصا در محیط‌های پر نور عالی است.

در واقع سونی بالاخره توانست تلفن هوشمند خود را به تکامل برساند و حالا باید دید کاربران چقدر از Xperia Z2 استقبال خواهند کرد.

نقاط قوت

  • دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی به همراه نرم‌افزار کارآمد
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • صفحه نمایش IPS LCD با زاویه دید وسیع و دقت کافی در نمایش صحیح رنگ‌ها
  • بدنه مستحکم شیشه‌ای فلزی و دوام بالا

نقاط ضعف

  • ارگونومی نه چندان مناسب
  • ظاهر رابط کاربری قدیمی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد