به روز بمانید

جدیدترین اخبارها و دانلودهای موبایل-کامپیوتر و...

به روز بمانید

جدیدترین اخبارها و دانلودهای موبایل-کامپیوتر و...

طلسم نوکیا شکست! اولین گوشی‌ اندروید نوکیا

nokiaxxlxplushandson1_1020

چند سال پیش اگر حرف از سیستم‌عامل اندروید در گوشی‌های نوکیا می‌شد می‌گفتیم بعید است تا روز قیامت این اتفاق بیفتد. ولی بالأخره نوکیا طلسم چندین ساله‌اش را شکست و در کنگره‌ی تلفن‌های همراه که دیروز آغاز شد از سه گوشی اندرویدی رونمایی کرد. 

  

ویدیوی نحوه‌ی کار این گوشی را می‌توانید در این آدرس مشاهده کنید.

نوکیا اکنون با سه گوشی دو سیم‌کارته X+, X و XL به دنیای اندرویدی‌ها وارد شده است. البته آنچه در این گوشی‌ها می‌بینیم کمی متفاوت از اندروید در گوشی‌هایی مثل سامسونگ و سونی است. یعنی کمی دست‌کاری شده است تا مطابق با سلیقه‌ی نوکیا و مایکروسافت باشد. هر کدام از گوشی‌ها کمی با دیگری تفاوت دارد. X به قیمت ۱۲۲ دلار، +X به قیمت ۹۹ دلار و XL به قیمت ۱۰۹ دلار فروخته می‌شود. X+,X و XL را می‌توان از لحاظ مشخصات و قیمت مابین سری‌های Asha و Lumia گوشی‌های نوکیا دانست.

X و +X در ظاهر بسیار شبیه Asha 503 البته در سایز ۴ اینچی هستند. همان بدنه‌ی پولی کربنات با رنگ مات در این گوشی‌ها دیده می‌شود. البته بدون رویه‌ی بی‌رنگ کریستالی. ضخامت ۱۰.۴ میلی‌متر در این گوشی مناسب است. نه خیلی باریک است و نه آن‌قدر ضخیم که احساس ناراحتی به شما دست بدهد. XL دارای صفحه‌ی ۵ اینچی است و با دوربین ۵ مگاپیکسل عقب و دوربین جلوی ۲ مگاپیکسل و با ضخامت ۱۰.۸ میلی‌متر عرضه می‌شود.

nokia-x-mwc-2014-2014-02-24-2-1

این گوشی‌ها از نظر مشخصات فنی کاملاً معمولی هستند. البته هوشمندانه است که نوکیا برای ورود به بازار اندروید از گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولی شروع کند تا خریداران زیادی به استقبال آن بیایند.

گوشی X دارای صفحه‌ی IPS LCD به اندازه‌ی ۴ اینچ و رزولوشن ۸۰۰×۴۸۰ می‌باشد. دوربین ۳ مگاپیکسل، پردازنده‌ی دو هسته‌ای ۱ گیگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت رم، باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت، ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، و محل قرارگیری کارت حافظه‌ی microSD تا ۳۲ گیگابایت، مشخصات این گوشی هستند. +X دارای ۲۵۶ مگابایت رم بیشتر از X است و به همراه آن یک کارت حافظه‌ی ۴ گیگابایتی عرضه می‌شود.

nokia-x-mwc-2014-2014-02-24-1-1

مهم‌ترین ویژگی این گوشی‌ها رابط کاربری آن‌ها است. گوشی‌های سری X دارای یک نسخه‌ی تغییریافته از اندروید ۴.۱.۲ هستند. نرم‌افزار‌های گوگل مثل Gmail, Hangout, Google Maps و … که بر روی دیگر گوشی‌ها به طور پیش‌فرض نصب هستند بر روی گوشی‌های نوکیا عرضه نخواهند شد. نوکیا سعی کرده است تا کاربران را به سمت سرویس‌های مایکروسافت مثل Skype, Outlook و OneDrive بکشاند. Skype بر روی گوشی‌های سری X دارای یک ماه تماس رایگان بین‌المللی است. Here Maps و MixRadio از دیگر برنامه‌های نصب‌شده به صورت پیش‌فرض بر روی این گوشی‌ها است. حمایت مایکروسافت از گوشی‌های اندروید نوکیا عجیب نیست چون برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت از این طریق توسط کاربران بیشتری استفاده خواهند شد. هوشمندانه است که مایکروسافت می‌خواهد پا در همه‌‌ی عرصه‌ها حتی در گوشی‌های اندروید که رقیب گوشی‌های ویندوز محسوب می‌شوند بگذارد.

nokia-x-mwc-2014-2014-02-24-6-1

بسیار جالب است که لانچر گوشی‌های سری X بسیار شبیه رابط کاربری گوشی‌های ویندوز فون است. نوکیا می‌گوید کاشی‌هایی تشکیل‌دهنده‌ی این رابط کاربری، میراث طراحی نوکیا هستند. لذا وقتی با گوشی کار می‌کنید با اینکه یک گوشی اندروید است، ولی انگار یک گوشی ویندوز فون در دست گرفته‌اید. نوار Notification در این گوشی‌ها با منویی در سمت راست صفحه به نام Fastlane جایگزین شده است که آخرین Notification ها، برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه، برنامه‌هایی که جدیداً اجرا کرده‌اید یا بیشتر با آن‌ها کار می‌کنید و … در آن به نمایش در می‌آیند. کمی شلوغ به نظر می‌رسد ولی تیم طراحی نوکیا توانسته‌اند به خوبی از پس طراحی آن برآیند.

nokia-x-mwc-2014-2014-02-24-5-1

از این جهت که در مدل نمایشی در کنگره فقط برنامه‌های دست‌چین نوکیا بر روی این گوشی‌ها نصب هستند، شباهت ظاهری چندانی به دیگر گوشی‌های اندروید مشاهده نمی‌شود. یکی از برنامه‌های دوست‌داشتنی برنامه‌ی ساعت است که دقیقاً از N9 Nokia کپی شده است. برنامه‌ی AppStore, File Manager و صفحه‌کلید مخصوص نوکیا نیز بر روی این گوشی‌ها نصب هستند. انتظار داشتیم در AppStore نوکیا بسیاری از نرم‌افزارها و بازی‌های اندروید را مشاهده کنیم ولی انگار نوکیا این برنامه‌ها را دست‌چین کرده است. آن طور که مسئولان شرکت می‌گویند، برای اینکه یک برنامه‌نویس بتواند برنامه‌اش را در فروشگاه برنامه‌های نوکیا قرار دهد باید چند خط کد به برنامه‌اش اضافه کند و سپس تأیید نوکیا را بگیرد. البته می‌توانید از دیگر فروشگاه‌ها (مثل کافه بازار در ایران) استفاده کنید و یا اینکه فایل‌های نصب نرم‌افزارها را از اینترنت دانلود کرده و به صورت دستی بر روی گوشی نصب کنید. از این جهت که اندروید بر روی گوشی‌های نوکیا بر اساس AOSP ساخته شده است، هر کاری که با دیگر گوشی‌های اندروید می‌توان کرد، با گوشی‌های نوکیا هم امکان‌پذیر است. یعنی مشکلی از لحاظ روت کردن، نصب رام‌های سفارشی، نصب ویجت‌ها، لانچر‌ها، صفحه‌های قفل و … نخواهید داشت.

nokia-x-mwc-2014-2014-02-24-1

سؤالی که مطرح است، این است که آیا اندروید بر روی گوشی‌های سری X به‌روزرسانی خواهد شد؟ البته سؤال سختی است چون برای گوشی‌های شرکت‌های مشهورتر در اندروید مثل سونی و سامسونگ نیز نمی‌توان صد در صد از به‌روز شدنشان مطمئن بود. ولی مسئولان نوکیا اظهار کرده‌اند که آن را به‌روزرسانی خواهند کرد. البته اگر این گوشی نتواند در دنیا موفق شود، هیچ‌چیز مانع از قطع پشتیبانی نوکیا از آن نخواهد شد.

به نظر می‌رسد بتوان روی آینده‌ی این سری گوشی حساب کرد. حداقل به خاطر رابط کاربری متفاوتش بسیاری از کاربران علاقه‌مند خواهند بود تجربه‌ی کار با این گوشی را داشته باشند. علاوه بر این، نوکیا  به خاطر ساخت گوشی‌های باکیفیت از قدیم تا کنون توانسته اعتبار خوبی میان بسیاری از مردم جهان کسب کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید پنج‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 17:56 http://nakhle.mihanblog.com

دوست گرامی وبلاگت خیلی خوبه اگه خواستی به وب من هم بیاین و در جذابترین گروه ایرانیان ثبت نام کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد